Postępowanie z zadłużonym klientem
Zapraszamy do udziału w szkoleniu dedykowanym, pracownikom samorządu terytorialnego odpowiedzialnym za egzekucję należności, pracownikom spółek komunalnych, administracji wspólnot i spółdzielni mieszkaniowych oraz osobom zawodowo pracujących z osobami zadłużonymi, np. pomocy społecznej.
Cel kursu
Przygotowanie osób odpowiedzialnych za egzekucję należności do bardziej efektywnego dochodzenia należności poprzez zdobycie wiedzy oraz praktycznych umiejętności w zakresie:
- podstawy psychologii zadłużenia – rozpoznawania natury i skali problemu tzw. „trudnych klientów”;
- budowania efektywnych relacji z klientem – podstawy administracyjne, prawne wypracowania ugody;
- wypracowania własnej/lokalnej strategii pracy z zadłużonymi – poznanie tzw. „dobrych praktyk” pracy z zadłużonymi klientami oraz wymiana doświadczeń wśród uczestników szkolenia.
Program szkolenia
- Podstawy psychologii zadłużenia
- Dlaczego niektórzy ludzie nie płacą swych zobowiązań – dziwna hierarchia priorytetów.
- Co dzieje się z osobami zadłużonymi/niewypłacalnymi – o wyuczonej bezradności dłużniczej.
- Typy niewypłacalnych klientów podstawą do indywidualizacji strategii postępowania – specyfika dłużników:
- Biernych / bezwolnych – dlaczego nie podejmują kontaktu, nie odbierają wezwań, itd.;
- Uciekających przed problemem – gdzie, dlaczego i z jakim skutkiem;
- Manipulantów – świadomie nieuczciwych czy uwikłanych w własną grę;
- Roszczeniowych – którym wydało się że najlepszą obroną jest atak.
- W poszukiwaniu optymalnej strategii postępowania:
- Zalety – wady tzw. „twardego podejścia”
– postępowanie administracyjne, rola zgłoszenia do KRD, postępowanie sądowe, windykacja, egzekucja sądowa, komornicza – kiedy i wobec kogo bywa skuteczne;
– co z upadłością konsumencką – szansa czy zagrożenie?
- Zalety – wady tzw. „miękkiego podejścia”
– negocjacje, mediacje – jak i z kim pracować nad wypracowaniem ugody;
– dobre praktyki w zakresie polubownych strategii odzyskiwania długów.
- Zrównoważona strategia dochodzenia należności – co to oznacza w praktyce.
- Narzędzia pracy z zadłużonymi klientami:
- Rozpoznawanie problemu – wczesna diagnoza warunkiem powodzenia działań;
- Motywowanie do działań – o strategii tzw. „interwencji kryzysowej”;
- Negocjowanie ugody – podstawy prowadzenia efektywnych rozmów z dłużnikiem;
- Nadzór i monitorowanie porozumień – utrwalenie efektów, Indywidualny Program Wyjścia z Zadłużenia w praktyce.
- Czy dłużnicy potrzebują szczególnej pomocy – o założeniach i czteroletnich doświadczeniach Programu Wsparcia Zadłużonych w Poznaniu.
- Systemowe działanie – o potrzebie współpracy z lokalną administracją, pomocą społeczną, wymiarem sprawiedliwości, mediami, itd.
- Kluczowe kompetencje osób pracujących z zadłużonymi klientami – potrzeba nowego profilu łączącego wiedzę i umiejętności z zakresu prawa, zarządzania finansami i psychologii.
Prowadzący zajęcia
Zajęcia prowadzi zespół dwóch doświadczonych trenerów Stowarzyszenia Program Wsparcia Zadłużonych, wspartych ekspertami z zakresu prawa, zarządzania finansami oraz windykacji.
Prowadzący dysponują dużym doświadczeniem w realizacji podobnych /interdyscyplinarnych/ szkoleń poświęconych specyfice pracy z tzw. „trudnym klientem” – prowadzonych systematycznie od 2008 roku (przeszkolono ponad 1000 osób). Od 2011 roku szkolenia zostały sprofilowane na specyfikę pracy z klientem zadłużonym/niewypłacalnym – w rejonie Wielkopolski i Mazowsza przeszkolono łącznie 332 osoby, w tym pracowników ZKZL w Poznaniu, ZK w Warszawie, kilku firm windykacyjnych oraz kancelarii komorniczych. Stowarzyszenie stale współpracuje z NBP, Wielkopolskim Urzędem Wojewódzkim, Urzędem Marszałkowskim, MOPR w Poznaniu oraz Fundacją Barka. Więcej informacji na www.programwsparcia.com, referencje na życzenie.
Opis szkolenia
Zajęcia realizowane będą metodami aktywnymi – warsztatowymi. Czas trwania – 16 godzin, w systemie dwudniowym. Uczestnicy otrzymają pakiet materiałów uzupełniających wyposażających ich w podstawowe narzędzia do samodzielnej pracy z zadłużonym oraz poszkoleniowe wsparcie e-learningowe oraz konsultacyjne indywidualnych przypadków.
Warianty możliwe do realizacji:
- Szkolenie zamknięte – w miejscu wybranym przez zamawiającego
(po zebraniu grupy min. 12 – max 20 uczestników, w uzgodnionym terminie).
- Szkolenie otwarte – najbliższy termin
w dniach 21 – 22.04.2015 w Szamotułach – Kompleks Hotelowy „MARATON”, ul. Sportowa 6 (zakwaterowanie i wyżywienie – wg. oddzielnie określonej kalkulacji).
Cena:
- Całkowite koszty udziału w dwudniowym szkoleniu 1 osoby – w tym pakiet materiałów i serwis kawowy 400zł.
- Skorzystanie z wyżywienia i zakwaterowania zamówionego za pośrednictwem „RMK Szkolenia” dodatkowo 195zł. Cena zawiera: nocleg, pełne wyżywienie, wstęp wolny do strefy rekreacyjnej (basen, jacuzzi, sauny), monitorowany, zamknięty parking.
- Warunki organizacji oraz kosztów szkolenia zawsze podlegają indywidualnym uzgodnieniom z zainteresowanymi, w przypadku skierowania 3 i więcej osób proponujemy korzystny rabat.
Więcej informacji na www.programwsparcia.com, referencje na życzenie.