„Interwencje w sytuacjach kryzysowych
w trakcie pełnienia obowiązków służbowych”
- I.Potencjalne sytuacje kryzysowe
- II. Psychologiczna perspektywa
- III. Specyfika sytuacji kryzysowej
- IV. Wczesne rozpoznawanie
- V. Pomocne narzędzia
- VI. Specyfika problemów
I. Potencjalne sytuacje kryzysowe w trakcie pełnienia obowiązków:
- ochrona porządku i bezpieczeństwa;
- ochrona zdrowia i życia innych osób;
- konflikty międzyludzkie /rodzinne, sąsiedzkie, obcy/;
- nadzór i kontrola;
- ochrona mienia;
- sytuacje nadzwyczajne i kryzysowe /wypadki, klęski żywiołowe;
- inne.
II. Psychologiczna perspektywa sytuacji kryzysowej:
- co się dzieje z uczestnikami /co myślą, co przeżywają, jak i dlaczego się tak zachowują/
- co się dzieje z przedstawicielami służb podejmujących działania w sytuacjach kryzysowych /stres kryzysu, co pomaga zachować „zimną krew”, jak radzić sobie z odległymi skutkami/.
III. Specyfika oraz dynamika sytuacji kryzysowej
Specyfika oraz dynamika sytuacji kryzysowej – dlaczego tzw. wczesna interwencja pozwala zminimalizować szkody i zapobiec eskalacji problemów.
IV. Wczesne rozpoznawanie symptomów zbliżającego się kryzysu oraz postępowanie w szczególności w sytuacji kontaktu z osobami:
- pobudzonymi psychoruchowo, nastawionymi agresywnie i roszczeniowo – w szczególności używającymi niebezpiecznych narzędzi;
- nietrzeźwymi oraz w stanie zmienionej świadomości będących pod wpływem substancji psychoaktywnych /leków, narkotyków, dopalaczy, itd./;
- prezentującymi symptomy zaburzeń psychicznych oraz niepełnosprawnymi;
- działającymi w grupie – /małej i/lub w tłumie/;
- będących ofiarami zdarzeń kryzysowych – ofiary przestępstw, wypadków, przemocy;
- prezentującymi skłonności samobójcze;
- będącymi świadkami zdarzeń kryzysowych;
V. Narzędzia pomocne w radzeniu sobie w sytuacji kryzysowej:
- nawiązywanie kontaktu z uczestnikami zdarzeń kryzysowych – savoir-vivre w relacjach służbowych;
- werbalne i niewerbalne sygnały zagrożenia;
- strategie radzenia sobie w sytuacjach konfliktowych /mediacje, negocjacje, arbitraż, interwencja zwierzchności, manifestacja siły/;
- radzenie sobie ze stresem sytuacji kryzysowej – jak opanować własne emocje;
- współpraca w zespole interweniującym – kierowanie zespołem;
- jak dbać o własne bezpieczeństwo w trakcie interwencji oraz przeciwdziałanie skutkom stresu pourazowego, czy wypalenia zawodowego.
VI. Specyfika problemów wynikających z relacji ze świadkami, w szczególności z przedstawicielami mediów.
Zajęcia prowadzone są metodami aktywnymi – warsztatowymi /ćwiczenia/, na bazie elementarnej psychoedukacji, w oparciu o prezentację PowerPoint.
Czas trwania 16 godzin dydaktycznych bądź w wersji skróconej 8-godzinnej.
Zajęcia prowadzi psycholog mający wieloletni staż pracy w służbach mundurowych,
szkolący w tym zakresie funkcjonariuszy Policji i strażników miejskich.